Een duurzaam pensioen smaakt beter, net als duurzame vis.
Wim van As is de Algemeen Directeur van Versvishandel Jan van As, een familiebedrijf dat ruim 60 jaar de beste vis, schaal- en schelpdieren levert aan horeca, grootverbruikers en detailhandel. Voor Versvishandel Jan van As staat duurzaamheid voorop. Bij de producten die ze leveren én bij de keuze voor een pensioenverzekeraar.
De Zwitserleven-ervaring van Wim van As
“Vroeger ging ik elke schoolvakantie werken in het bedrijf van mijn vader. Zo is de liefde voor de vishandel ontstaan. Het is een proces dat je bezig blijft houden. Je kijkt steeds weer naar nieuwe regio’s, naar andere vissoorten. De kunst is om de tijd tussen vangst en bereiding zo kort mogelijk te krijgen. Onze klanten zijn vooral restaurants. Goede, verse vis wordt door hen enorm gewaardeerd.”
“Jan van As is een echt familiebedrijf. Mijn vader was een van de medeoprichters in 1949. Toen mijn twee oudere broers en ik in de zaak kwamen, in 1974, heeft hij het bedrijf verzelfstandigd. Mijn broers zijn ondertussen gestopt met werken maar mijn neven en mijn zoon werken in het bedrijf. En de vierde generatie staat al klaar om te beginnen.”
“In 1982 zijn we verhuisd van het centrum van Amsterdam naar het Food Center in Amsterdam-West. Vanaf dat moment zijn we snel doorgegroeid. Vorig jaar hebben we een grote stap gezet. We zijn een samenwerking aangegaan met Hanos, de levensmiddelengroothandel voor de horeca. Vanaf dat moment zijn we in volume verdubbeld.”
“Zo’n enorme groei heeft natuurlijk consequenties voor je organisatie. We hebben nu zo’n 130 medewerkers en we werken in ‘sessies’, een soort ploegendienst. ’s Nachts werkt de horecasessie en om negen uur ’s morgens start de Hanos-sessie.”
“Toen ik vijftig werd, ben ik een paar maanden gaan reizen, onder meer rond de Middellandse Zee. In de havens die ik bezocht, zag ik met eigen ogen hoe slecht het ging met de visvangst. De aanvoer werd minder en de vissen waren kleiner. Mijn vrouw zei toen: daar moet je iets mee doen, anders verkoop je over een paar jaar alleen nog maar kweekvis. Dit was de aanleiding om Vis & Seizoen op te richten.”
“Vis & Seizoen is een stichting die zich richt op de horeca. We proberen ervoor te zorgen dat de vis die in restaurants op de borden komt, duurzaam is gevangen en in het juiste seizoen. Zo krijgen visstanden de kans om zich te herstellen en kunnen we over dertig, veertig jaar nog steeds van vis genieten. De stichting is een groot succes. We hebben nu al 75 partners, waaronder hotelketens zoals Hilton.”
“De helderheid en duidelijkheid van Zwitserleven speelde hierbij een grote rol. We weten bij Zwitserleven waar we aan toe zijn.”
“Niet alleen de vis die we verkopen is duurzaam, ook onze relatie met Zwitserleven is dat. We zijn al 38 jaar klant. Het contact is al die tijd goed geweest. Maar sinds twee jaar is het wat intensiever geworden omdat ze sponsor zijn geworden van Vis & Seizoen. Zo laat Zwitserleven zien dat ze duurzaamheid ook belangrijk vinden.”
Overstap naar Zwitserleven
“De pensioenen van onze medewerkers waren eerst geregeld via Detam, het pensioenfonds voor de detailhandel. Toen dit fonds werd opgeheven, hebben we alles ondergebracht bij Zwitserleven. De helderheid en duidelijkheid van Zwitserleven speelde hierbij een grote rol. We weten bij Zwitserleven waar we aan toe zijn. We vinden het fijn om onze medewerkers zekerheid te kunnen bieden.”
“Dat we de duurzame relatie met Zwitserleven op prijs stellen, betekent niet dat we niet kritisch zijn. We sluiten elke keer een contract af voor vijf jaar. Daarna gaan we opnieuw kijken welke pensioenverzekeraar de beste deal heeft. Tot nu toe kwam Zwitserleven steeds als beste uit de bus.”