Namens ons allemaal bij Zwitserleven, Zwitserleven PPI, Reaal en Athora Nederland wens ik jou en je dierbaren een gezond, licht en gelukkig 2025. Ik wil je persoonlijk bedanken voor de prettige samenwerking en hoop dat we dat nog lang zo houden. Want als dit jaar net zo succesvol verloopt als vorig jaar dan staat ons veel moois te wachten. Ook voor 2025 hebben we grootse plannen, daarover later meer.
Voor nu wil ik nog even terugkijken naar 2024, dat een belangrijk jaar voor ons was. Met een aantal prachtige resultaten waar we met z’n allen trots op kunnen zijn. Ik heb er een paar uitgelicht.
Lancering nieuwe merkcampagne
Begin 2024 lanceerden we het nieuwe merkverhaal van Zwitserleven, met als uitgangspunt: het Zwitserleven gevoel wordt groter als je het deelt. Het gaat dus niet alleen om de pensioengenieter, maar vooral ook om de mensen daaromheen. We zien dan ook pensioengenieters die samen met familie en vrienden leuke dingen doen. Want een goed pensioen is ‘het gevoel dat we delen’.
Gezonde solvency
Athora Netherlands, het moederbedrijf van Zwitserleven en Reaal, haalde opnieuw mooie halfjaarcijfers. We laten een stevige groei zien, zeker in vergelijking met 2023. Zo steeg de Operating Capital Generation (OCG) van €193 miljoen naar €230 miljoen, o.a. door herpositionering naar beleggingen met een hoger rendement.
Mooie beleggingsopbrengsten
2024 was sowieso een goed jaar voor de boeken. Onze beleggingen haalden gezonde rendementen, waardoor het bedrijfsresultaat steeg naar € 312 miljoen, grotendeels gedreven door hogere beleggingsopbrengsten. Ook de beleggingen van onze producten voor beschikbare premieregelingen lieten mooie rendementen zien, mede geholpen door de goede resultaten op aandelen. Zo behaalde HorizonBeleggen 18,8% rendement in 2024 voor de deelnemers die meer dan 12 jaar voor pensioendatum zitten.
New business is booming!
Ook op new business gebied zaten we niet stil. Veel nieuwe klanten kozen voor het Zwitserleven Gevoel en daar zaten een paar grote organisaties tussen. Daarnaast kozen de eerste Pensioenfondsen als Yara en Pensura voor de innovatieve buy out oplossingen van Zwitserleven. Mede daardoor haalde het buy-out team maar liefst 450 miljoen aan nieuwe instroom binnen.
Hoe onze bestaande klanten over ons denken
Op verschillende manier wordt onderzocht hoe pensioenaanbieders het doen bij werkgevers, adviseurs en deelnemers. Zo blijkt uit het laatste werkgeversonderzoek dat de tevredenheid over Zwitserleven onder werkgevers is gestegen, bijna 70% van de ondervraagden gaven ons een cijfer 8 of hoger. U leest er meer over in deze NieuwZ.
Daarnaast kreeg het Zwitserleven PPI product NuPensioen samen met het Persoonlijk Pensioen Plan van NN de hoogste score van vijf sterren in de ProductRating van MoneyView. Verschillende pensioenadvieskantoren werd gevraagd om producten te beoordelen op acceptatiecriteria, premiemogelijkheden, (online) communicatiemogelijkheden, nabestaandendekkingen, arbeidsongeschiktheidsdekkingen, beleggingsmogelijkheden en (incidentele) kosten. Precies de dingen waar we elke dag hard aan werken bij Zwitserleven. Op een later moment zullen we het volledige ProductRating van MoneyView met u delen.
Partnership Koninklijk Concertgebouw Orkest
Dit jaar is Zwitserleven partner geworden van het Koninklijk Concertgebouworkest. Samen genieten van muziek sluit naadloos aan bij onze positionering: het gevoel dat we delen. Want mooie momenten zijn waardevoller als je ze kunt delen, met familie, met vrienden en dierbaren. Daarom zijn we ongelooflijk trots op dit partnership. Hiermee maakt Athora Netherlands via ons merk Zwitserleven het mogelijk dat het Koninklijk Concertgebouworkest nog meer waardevolle herinneringen kan maken en delen met onze klanten. Zoals mensen die hun pensioen opbouwen of al van hun pensioen genieten, adviseurs, werkgevers, pensioenfondsen en nationale en internationale partners.
Maatschappelijke inzet
Ook als het gaat om maatschappelijke inzet pakken wij onze verantwoordelijkheid. Zo heeft het speciaal hiervoor opgerichte Athora Future Fonds dit jaar drie organisaties kunnen ondersteunen met donaties. Te weten: Stichting Leergeld, Tommy Tomato en De Joop. Ook voor 2025 zijn we op zoek naar maatschappelijke organisaties die onze steun goed kunnen gebruiken.
Onvergetelijke kerst
Verder leverde onze kerstactie maar liefst 1500 euro op voor de voedselbank IJmuiden, waarmee zij 130 minderbedeelde gezinnen een mooie kerst konden aanbieden. En hebben 30 collega’s op 12 december 2024 Amsterdamse ouderen een onvergetelijke kerst bezorgd. Ze werden in de watten gelegd met een handmassage of mooie nagellak en genoten van poffertjes, borrelhapjes en heerlijke soep.
Hartelijke groet,
Annemieke Visser-Brons
Lid Executive Committee Athora Netherland
Dit artikel is gepubliceerd op 20 januari 2025