Athora Netherlands halfjaarcijfers 2024

Athora Netherlands halfjaarcijfers 2024

Athora Netherlands heeft haar financiële resultaten over het eerste halfjaar van 2024 gepubliceerd. En die zijn opnieuw bemoedigend. De cijfers laten een mooie groei zien, zeker in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Financiële resultaten

• Stijging van de Solvency II Operating Capital Generation (OCG) van € 230 miljoen (halfjaar 2023: € 193 miljoen) door herpositionering naar beleggingen met een hoger rendement.
  • De bruto-inleg was 17% hoger op € 1.437 miljoen (halfjaar 2023: € 1.228 miljoen) dankzij hogere verkopen van direct ingaande lijfrentes en de opname van de Willis Towers Watson (WTW) PPI vanaf het tweede kwartaal van 2023.
  • Bedrijfsresultaat (voor belastingen) steeg naar € 312 miljoen (halfjaar 2023: € 217 miljoen), grotendeels gedreven door hogere beleggingsopbrengsten.
  • Nettoresultaat IFRS van € 64 miljoen (halfjaar 2023: € 115 miljoen) grotendeels gedreven door het positieve Operationele Resultaat, gedeeltelijk tenietgedaan door een negatieve impact van hogere rente in eerste halfjaar van 2024.

Solvabiliteit

• Solvency II-ratio is sterk met 201% (jaareinde 2023: 206%) voor Athora Netherlands V.
  • De positieve bijdrage van OCG en managementacties werd tenietgedaan door kapitaaluitkeringen aan aandeelhouders van € 150 miljoen, kapitaalsbeslag van beleggingen, marktinvloeden en wijzigingen in de regelgeving.

Strategische vooruitgang

• In het eerste halfjaar van 2024 zorgden managementacties voor een stijging van de Solvency II ratio met 11%. Dit is inclusief de voordelen van wijzigingen in de kapitaalstructuur van Athora Netherlands die in juni 2024 zijn doorgevoerd.
  • Op 12 juni 2024 gaf Athora Groep € 750 miljoen aan achtergestelde vastrentende obligaties uit. € 284 miljoen hiervan ging naar Athora Netherlands om Tier 2 obligaties terug te kopen, wat ten goede komt aan het Tier 3 kapitaal.
  • Een eerste kapitaaluitkering van € 75 miljoen aan de aandeelhouder werd gedaan in maart 2024. In juni volgde een tweede kapitaaluitkering van € 75 miljoen.
  • Op 30 juni 2024, met terugwerkende kracht per 1 januari 2024, zijn de entiteiten SRLEV N.V. en Proteq Levensverzekeringen N.V. gefuseerd. Hierdoor is de juridische structuur van Athora Netherlands verder vereenvoudigd.
  • In maart 2024 werd een nieuwe Zwitserleven merkcampagne gelanceerd. Deze is goed ontvangen en droeg bij aan het commerciële momentum.
  • Succesvolle uitvoering van onze digitale strategie: lancering van de nieuwe Zwitserleven website en
  • In het persbericht geeft Athora Netherlands’ CEO Jan de Pooter een toelichting op de halfjaarcijfers. Daarbij benoemt hij ook de belangrijkste factoren die hebben bijgedragen aan de sterke financiële en commerciële resultaten. En gaat hij in op de vooruitgang die is geboekt met het uitvoeren van de strategie.

Dit artikel is gepubliceerd op 13 september 2024

Nieuw op MijnZwitserleven voor werkgevers

Een update van nieuwe features op MijnZwitserleven voor werkgevers

DynamischBeleggen voor een persoonlijker pensioen

DynamischBeleggen van Zwitserleven sluit aan bij de trend dat consumenten steeds meer behoefte hebben aan producten en diensten die passen bij hun persoonlijke situatie en wensen.

Nieuwe Zwitserleven App || Altijd en overal inzicht in pensioen

We hebben de MijnZwitserleven app in een compleet nieuw jasje gestoken. Met deze app hebben deelnemers nu direct inzicht in hun pensioen. Bovendien is de app nu stabieler en zijn de prestaties verbeterd!

Nieuwe MijnZwitserleven werkgever

In 2023 is het werkgeversportaal in MijnZwitserleven verbeterd en getest door 40 werkgevers, met nieuwe functionaliteiten vanaf eind juli.

Nieuwe directie Zwitserleven PPI

Per 1 juni 2024 krijgt Zwitserleven PPI N.V. een nieuwe directie, met Edwin van den Oever als CEO, opvolger van Arjen van Zanten.

Zwitserleven en Athora Netherlands nieuwe partner Koninklijk Concertgebouworkest

Zwitserleven is per 1 januari 2024 partner geworden van het Koninklijk Concertgebouworkest.