Goede resultaten voor moederbedrijf Zwitserleven.

Goede resultaten voor moederbedrijf Zwitserleven.

Jaarcijfers 2022: Solvency II-ratio’s stijgt naar 205%

Athora Netherlands heeft zijn financiële resultaten over 2022 gepubliceerd. Een samenvatting daarvan leest u in Athora’s persbericht, maar hieronder geven we u alvast de highlights:

• Netto onderliggend resultaat van EUR 413 miljoen (2021: EUR 302 miljoen), vooral door hogere beleggingsopbrengsten en de nieuwe positionering van de beleggingsportefeuille
  • Bruto premies van EUR 1.763 miljoen, 2% boven 2021 (los van het effect van pension buy-outs)
  • Pensioenpremies 7% in de lift, wat het succes van de strategie in deze markt bewijst
  • Zwitserleven PPI groeit door: de netto-inleg ging met 23% omhoog naar EUR 320 miljoen.
  • Het nettoresultaat IFRS van doorlopende activiteiten was min EUR 928 miljoen. De marktwaarde van beleggingen stond onder druk door hogere rentes, credit spreads en kostenvoorzieningen.

De Solvency II-ratio voor Athora Netherlands N.V. steeg tot 205% (2021: 180%) en voor SRLEV tot 207% (2021: 180%).

Strategische vooruitgang met Ambitie 2025

Drie transacties hebben Athora Netherlands in 2022 een boost gegeven om verder te groeien als toonaangevende pensioenverzekeraar:

• De overeengekomen overname van WTW's PPI in Nederland (belegd pensioenvermogen EUR 1,1 miljard)
  • De overeengekomen overname van de tweede-pijler pensioenportefeuille van Onderlinge 's-Gravenhage (EUR 0,3 miljard)
  • De overdracht van de pensioenaanspraken van Pensioenfonds A.C. Nielsen aan Zwitserleven

In het persbericht gaat Athora’s CEO Jan de Pooter verder in op de jaarcijfers. Daarbij stipt hij alle succesfactoren even aan: goede nieuwe producten, grote nieuwe klanten, buy-outs, het management, de beleggingsstrategie, de solide kapitaalpositie, de enorme inzet van alle medewerkers én het vertrouwen van onze klanten - de deelnemers, werkgevers en adviseurs.

Bekijk hier de financiële resultaten samengevat op één pagina

Dit artikel is gepubliceerd op 04 april 2023

Jaarcijfers Athora Netherlands 2023

Athora Netherlands, het moederbedrijf van Zwitserleven, heeft haar financiële resultaten over 2023 gepubliceerd.

Het Zwitserleven gevoel. Een gevoel dat we delen

Het Zwitserleven gevoel wordt groter, als je het deelt met je dierbaren. Met die gedachte willen wij werknemers inspireren om na te denken over hun pensioen.

Lancering van het nieuwe Zwitserleven gevoel.

In de merkcampagne ‘Een gevoel dat we delen’ staan niet alleen pensioengenieters centraal. Ook de personen die meegenieten van het Zwitserleven gevoel.