Drie soorten facturen
U ontvangt facturen voor de premies en kosten van uw pensioenregeling. Er zijn drie soorten facturen:
1. Prolongatiefactuur
U ontvangt rond de 7e van iedere maand een ‘prolongatiefactuur’. Deze is voor de premie en kosten van de volgende maand.
2. Mutatiefactuur
U kunt de verzekering van uw werknemers laten aanpassen. Verandert er hierdoor iets in de premie? Dan ontvangt u een ‘mutatiefactuur’. Krijgt u geld terug? We verrekenen het bedrag dat u terugkrijgt met eventuele openstaande facturen. Blijft er dan nog een creditbedrag over? Dan maken we dit over naar uw rekening.
3. Interestfactuur
Heeft u nog niet alle facturen betaald? We berekenen rente over de openstaande bedragen. De rente bedraagt (minimaal) 4% per jaar. Hiervoor ontvangt u een aparte interestfactuur. Om rente zoveel mogelijk te voorkomen, vragen we u om veranderingen binnen twee weken aan te leveren. En te kiezen voor automatische incasso of uw facturen binnen de aangegeven termijnen te betalen.
Van achteraf naar vooraf betalen
Sinds 1 september 2024 is het moment waarop we bij u de pensioenpremies en kosten in rekening brengen veranderd. In plaats van achteraf, factureren we vóór de 1e van de betreffende maand.
In de maanden september en oktober is sprake van een overgangsperiode.
De overgangsperiode: dit kunt u verwachten
Rond 4 september
U ontvangt uit het oude systeem de factuur voor de maand september. Deze factuur dient u uiterlijk op 26 september 2024 te voldoen.
Rond 23 september
U ontvangt uit het nieuwe systeem de factuur voor de maand oktober. Deze factuur dient u dan bij voorkeur te voldoen voor 1 oktober 2024. Op deze factuur vindt u:
- een correctie op de premie van september als gevolg van verschillen tussen het oude en nieuwe systeem,
- de premie voor oktober,
- mutatiepremies voor mutaties tot 20 september die niet eerder via het portaal doorgegeven konden worden.
Rond 3 oktober
U ontvangt de mutatiefactuur voor de mutaties van 21 tot en met 30 september. De automatische incasso hiervan vindt plaats rond 4 oktober. De mutatiefactuur is altijd op een werkdag.
Rond 7 oktober
U ontvangt de prolongatiefactuur voor de maand november. Deze factuur dient u dan bij voorkeur te voldoen voor 1 november 2024. Datum van automatische incasso is ook 1 november. De prolongatiefactuur komt altijd circa 3 weken voor het premievervalmoment.
Tijdslijnen vanaf november 2024
Vanaf november volgen we de normale tijdslijnen van het facturatieproces. U ontvangt dan steeds aan het begin van de maand de factuur voor de mutatiepremies van de afgelopen maand. Enkele dagen later krijgt u de factuur voor de premie van de volgende maand. Deze factuur dient dan voor de 1e dag van die volgende maand te zijn voldaan.
We berekenen rente over openstaande bedragen
We beleggen de premie voor uw werknemers direct op de prolongatie- of mutatiedatum. Zo profiteren uw werknemers meteen van eventueel rendement. Als we de premie later ontvangen, omdat de verandering in het verleden plaatsvond, kunnen we niet het verwachte rendement halen. Daarom berekenen we rente.
Tijdelijk geen interestfactuur
Heeft u nog niet alle facturen betaald? We berekenen rente over de openstaande bedragen. De rente bedraagt (minimaal) 4% per jaar. Hiervoor ontvangt u een aparte interestfactuur. Vanwege de overgang en de aangepaste facturatiemomenten, brengen we in september en oktober geen rente in rekening.
Wanneer berekenen we rente?
- Prolongatie: U betaalt pas rente als u een prolongatiefactuur niet voor de eerste van de volgende maand betaalt. U ontvangt rond de 7e van iedere maand de ‘prolongatiefactuur’. U heeft dus ongeveer 3 weken om deze factuur te betalen zonder dat we rente in rekening brengen.
- Mutaties: Bij een verandering in de situatie van uw werknemer passen we de administratie aan. Hiervoor krijgt u één keer per maand een aparte mutatiefactuur. U betaalt rente vanaf de mutatiedatum tot de factuurdatum. Deze rente staat op de mutatiefactuur. U betaalt geen extra rente als u de mutatiefactuur betaalt binnen de periode van 15 dagen vanaf de factuurdatum.
Automatische incasso en handmatig betalen mogelijk
Om uw betaling snel en correct te verwerken, vragen wij u om per factuur te betalen en het factuurnummer te vermelden. Op uw online overzicht kunt u zien welke facturen al betaald zijn en welke nog openstaan.
Automatische incasso
Maakt u gebruik van automatische incasso om onze facturen te betalen? Dan worden bedragen automatisch van uw rekening afgeschreven. Vanaf 23 september gaat dat naar onze nieuwe bankrekening. De prolongatiefactuur wordt bij automatische incasso afgeschreven op de premievervaldatum. De mutatiefactuur en interestfactuur worden direct afgeschreven.
Handmatige betaling
Betaalt u onze facturen nu handmatig? Vanaf 23 september gebruiken wij een ander bankrekeningnummer. We vragen u om voor facturen vanaf 23 september het gewijzigde bankrekeningnummer te gebruiken. Dit nummer staat vermeld op de factuur.
Uw nieuwe contractnummer ziet u terug op de eerste factuur die u vanaf 23 september van ons ontvangt.