Toelichting koppelen accounts voor werkgevers

Wat is het werkgeversportaal?

Via het werkgeversportaal van kunt u als werkgever informatie ophalen en verstrekken over de pensioenregeling bij Zwitserleven. U kunt in het werkgeversportaal onder andere gegevens van uw werknemers in de pensioenregeling van het Zwitserleven Pensioen inzien, mutaties doorgeven en facturen en deelnemersrapportages downloaden.

Toegang krijgen tot het werkgeversportaal

Hoe u toegang kunt krijgen tot het werkgeversportaal en hoe u kunt inloggen op het werkgeversportaal, leest u hier.

Heeft u toegang tot meerdere werkgeversportalen van Zwitserleven?

Mogelijk heeft u toegang tot meerdere werkgeversportalen bij Zwitserleven. Bijvoorbeeld omdat de pensioenregeling van het Zwitserleven Pensioen is gesplitst in verschillende contracten. Voor ieder contract wordt dan een apart gebruikersaccount uitgegeven. Met ieder gebruikersaccount kunt u inloggen op het werkgeversportaal van Zwitserleven. Na inloggen heeft u dan toegang tot het contract dat gekoppeld is aan het door u gebruikte account.

Eenvoudiger en sneller inloggen

Om eenvoudiger en sneller van het ene naar het andere werkgeversportaal te kunnen gaan, heeft u in uw werkgeversportaal een optie om werkgeversaccounts aan elkaar te koppelen. U hoeft dan voortaan nog maar met één account in te loggen en u kunt daarna selecteren naar welk werkgeversportaal u wilt gaan. Hoe u dit kunt regelen leest u hieronder. Goed om te weten: Dit geldt alleen voor het Zwitserleven Pensioen.

Stap 1: Bepaal wat uw hoofdaccount wordt

U dient eerst te bepalen wat uw hoofdaccount wordt. Het hoofdaccount is het account waarop u voortaan inlogt. Aan dit account kunt u uw andere accounts koppelen. Wat uw hoofdaccount moet worden, hangt af van uw situatie.

Situatie 1: U gebruikt momenteel voor geen enkel werkgeversportaal eHerkenning en logt op alle werkgeversportalen in met uw gebruikersnaam en wachtwoord .

In dit geval kunt u zelf kiezen wat uw hoofdaccount wordt. U blijft dan inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord van het door u gekozen hoofdaccount. Dit account gebruikt u na het koppelen voor alle werkgeversportalen.

Situatie 2:  U gebruikt momenteel eHerkenning voor het inloggen op één werkgeversportaal, en uw gebruikersnaam en wachtwoord voor andere werkgeversportalen.

In dit geval dient het portaal waarvoor u eHerkenning gebruikt uw hoofdaccount te worden. U blijft dan inloggen met dit eHerkenningsmiddel. Dit account gebruikt u na het koppelen voor alle werkgeversportalen.

Situatie 3: U Gebruikt momenteel eHerkenning voor het inloggen op meer dan één werkgeversportaal.

In dit geval is het niet mogelijk om al uw werkgeversportalen aan elkaar te koppelen. U kunt blijven inloggen met uw huidige eHerkenningsmiddelen. 

Mochten er daarnaast ook nog werkgeversportalen zijn waarop u nog wel met uw gebruikersnaam en wachtwoord inlogt, dan kunt u deze wel koppelen aan één van uw accounts met eHerkenning.  In dat geval kiest u één van de portalen waarop u inlogt met eHerkenning als uw hoofdaccount. Uw blijft dan inloggen met dit eHerkenningsmiddel en gebruikt dit account na het koppelen ook voor de gekoppelde werkgeversportalen.

Stap 2: Verzamel de inloggegevens van alle werkgeversaccounts die u wilt koppelen aan uw hoofdaccount

Om accounts aan elkaar te koppelen, heeft u de inloggegevens van uw werkgeversaccounts nodig. Dit zijn uw gebruikersnamen en wachtwoorden van life.zwitserleven.nl. 

Werkgeversaccounts waarop u momenteel inlogt met eHerkenning kunt u niet koppelen aan uw hoofdaccount.

Mocht u uw gebruikersnaam of wachtwoord van één van de te koppelen accounts niet (meer) weten, dan kunt u deze opvragen of opnieuw instellen. Hoe u dit kunt doen leest u bij de eerste vraag in het onderdeel “Veelgestelde vragen”.

Stap 3: Log in met uw hoofdaccount gekozen bij stap 1 en ga naar “Keuze werkgever”

Om accounts te koppelen, dient u eerst in te loggen met uw hoofdaccount. Nadat u bent ingelogd met uw hoofdaccount gaat u naar het menu “Autorisatie” en daar kiest u voor “Keuze Werkgever”. Vervolgens klikt u op de button “Koppel werkgeversaccount”. U wordt vervolgens doorgelinkt naar de inlogpagina van uw werkgeversportaal.

Stap 4: Log in met het account dat u wilt koppelen

U wordt gevraagd om in te loggen met het account dat u wilt koppelen. Hiervoor gebruikt u uw gebruikersnaam en wachtwoord van het betreffende account, zoals u heeft opgezocht bij stap 2. 

Als u in het verleden al two-factor authenticatie heeft ingesteld op het te koppelen account, bevestigt u uw login door de 6-cijferige code in te vullen. Deze wordt getoond bij het te koppelen account in de Authenticator app. Als u vervolgens in het inlogscherm drukt op “Verifiëren”, wordt het betreffende account gekoppeld aan uw hoofdaccount.

Als u op het te koppelen account nog niet eerder two-factor authenticatie heeft ingesteld, dan moet u dit alsnog doen tijdens het koppelen. Volg hiervoor de stappen voor het instellen van two-factor authenticatie in het inlogscherm. Na voltooing van het instellen van two-factor authenticatie, is uw account direct gekoppeld aan uw hoofdaccount.  

Na het koppelen heeft u de 6-cijferige code in de authenticator app van het gekoppelde account niet meer nodig, en kunt u het betreffende account indien gewenst verwijderen uit de Authenticator app. 

Stap 5: Herhaal stap 4 voor andere accounts die u wilt koppelen

U kunt zoveel werkgeversaccounts koppelen als u maar wilt. Klik hiervoor op de button “Koppel werkgeversaccount”. U wordt vervolgens weer doorgelinkt naar de inlogpagina van uw werkgeversportaal. Log hier in met het account dat u wilt koppelen (zoals beschreven in stap 4). 

Inloggen op gekoppelde werkgeversportalen

Nadat u bovenstaande stappen hebt doorlopen, kunt u niet meer inloggen met de gebruikersnaam en het wachtwoord van uw gekoppelde accounts. Vanaf dat moment logt u alleen nog in met uw hoofdaccount(s). Dit doet u op dezelfde wijze als voorheen, dus met eHerkenning of met de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord van uw account en two-factor authenticatie.

Zodra u bent ingelogd, verschijnt er een keuzescherm. Hierin u kunt kiezen voor de portalen behorend bij uw hoofdaccount en de gekoppelde account(s). Door op de knop “Kies Werkgever” te klikken gaat u naar het werkgeversportaal van uw keuze. 

Als u naar een ander werkgeversportaal wilt gaan, hoeft u niet opnieuw uit en in te loggen. Door naar het menu “Autorisatie” te gaan en daar te kiezen voor “Keuze Werkgever”, keert u terug naar het keuzescherm met de verschillende (gekoppelde) werkgeversportalen. Hier kunt u een ander account selecteren, waarmee u naar het werkgeversportaal van het geselecteerde account gaat. 

Als u wilt, kunt u hier ook aanvullende accounts koppelen. Bijvoorbeeld omdat er een nieuw contract is ingegaan waarvoor u eveneens toegang heeft.

Veelgestelde vragen

Het lukt mij niet om een account te koppelen?

Het is alleen mogelijk om accounts te koppelen waarop u inlogt met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Accounts waarop u inlogt met eHerkenning, kunnen dus niet worden gekoppeld. 

Tijdens het koppelen is het belangrijk dat u de juiste combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord invoert van het te koppelen account. Mocht u deze niet meer weten, dan kunt u deze eerst opvragen of opnieuw instellen. 

U kunt uw gebruikersnaam opvragen door op deze pagina te klikken op “Gebruikersnaam opvragen? Klik hier”. Na invullen van uw e-mailadres ontvangt u een e-mail met uw gebruikersnaam. 

Als u (ook) uw wachtwoord niet weet, kunt u deze (ook) opnieuw instellen door op deze pagina te klikken op “Wachtwoord opnieuw instellen? Klik hier.”  en daar uw gebruikersnaam in te vullen. U ontvangt dan een e-mail met een link naar een pagina om een nieuw wachtwoord in te stellen. Daar kunt u ook uw gebruikersnaam aanpassen.

Ik kan niet meer inloggen op mijn gekoppelde accounts

Zodra u een account gekoppeld heeft, kunt u enkel nog inloggen met uw hoofdaccount en niet meer op uw gekoppelde accounts. 

Kan ik mijn accounts ontkoppelen?

U kunt uw account(s) ontkoppelen in het keuzescherm dat verschijnt na inloggen op uw hoofdaccount. Dit doet u door te klikken op het kruisje (rechtsboven) in het blok van de betreffende werkgever. Daarna is de werkgever niet meer zichtbaar in het keuzescherm en kunt u het betreffende werkgeversportaal niet meer bereiken via uw hoofdaccount. U moet dan weer inloggen met de gebruikersnaam en het wachtwoord van het ontkoppelde account, zoals dat was voorafgaand aan het koppelen.

Ik kan niet meer inloggen op mijn hoofdaccount

Uw hoofdaccount geeft u toegang tot alle gekoppelde werkgeversportalen. Het is dus belangrijk dat u toegang blijft houden tot dit account. 

Als u op uw hoofdaccount gebruik maakt van inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord, is mogelijk uw gebruikersnaam of wachtwoord te vaak verkeerd ingevoerd. Uit veiligheidsoverwegingen blokkeren wij dan uw account. Ook alle gekoppelde accounts worden dan geblokkeerd. Volg de instructies in de e-mail die u hierover ontvangt om uw hoofdaccount weer te activeren. Uw gekoppelde accounts zijn daarna ook weer te selecteren in het keuzemenu dat verschijnt na inloggen op uw hoofdaccount.

Als het dan nog niet lukt om in te loggen of als u gebruik maakt van inloggen met eHerkenning, neem dan contact op met de Servicedesk van Zwitserleven via  ls.werkgeversdesk@zwitserleven.nl of via telefoonnummer 020 578 37 20.

Lukt het ook met het stappenplan en de veelgestelde vragen niet om een account te koppelen of om in te loggen op het door u gewenste werkgeversportaal? 

Neem dan contact op met de Servicedesk van Zwitserleven via  ls.werkgeversdesk@zwitserleven.nl of via telefoonnummer 020 578 37 20. De Servicedesk kan u helpen bij het koppelen van uw accounts of bij het oplossen van inlogproblemen op uw (hoofd)account.