Klachtenprocedure

Bent u niet tevreden over onze pensioenproducten, verzekeringen of onze manier van werken? Dan willen wij dit graag van u horen. Dit geeft ons de kans om u op een goede manier te helpen en samen een oplossing te vinden. En het helpt ons om onze producten en ons werk te verbeteren.

U kunt uw klacht melden via het klachtenformulier

Wilt u liever per post een klacht indienen? Dat kan naar onderstaand adres:
Zwitserleven
o.v.v. klacht
Postbus 5000
1180 KA Amstelveen

Wat gebeurt er daarna?

Binnen 2 werkdagen krijgt u van ons een reactie op uw klacht. Lukt dit niet, dan hoort u dit van ons. Misschien is er meer onderzoek nodig voor het behandelen van uw klacht. U krijgt dan uiteraard bericht van ons. 

Niet tevreden met het antwoord?

Bent u niet tevreden met het antwoord of de afhandeling van uw klacht? Stuur dan een brief naar de directie van Zwitserleven:

Zwitserleven
o.v.v. Directieklacht
Postbus 5000
1180 KA Amstelveen

De afdelingsmanager neemt binnen 2 werkdagen telefonisch contact met u op. Wilt u daarom uw telefoon­nummer in uw brief vermelden? De directie stuurt u binnen 15 werkdagen een schriftelijk antwoord.

Niet eens met het standpunt van de directie van Zwitserleven?
Dan kunt u zich binnen 3 maanden na ontvangst van het antwoord van de directie wenden tot het klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Het KiFiD bemiddelt tussen consumenten en financiële dienstverleners. 

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD)
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
Telefoonnummer 070 - 333 8 999
www.kifid.nl

Wilt u meer weten over een klachtenprocedure bij het KiFiD en de kosten daarvan, kijk dan op kifid.nl, of neem rechtstreeks contact op met het KiFiD.

Tuchtraad Verzekeraars

De Tuchtraad Verzekeraars houdt toezicht op het gedrag van verzekeraars. Zij toetst klachten op basis van bindende zelfregulering van het Verbond van Verzekeraars.
Consumenten kunnen in het algemeen niet rechtstreeks bij de Tuchtraad hun klacht neerleggen. Het Kifid kan tuchtklachten doorverwijzen naar de Tuchtraad. De Tuchtraad beoordeelt of een klacht gegrond is of niet. Als een klacht gegrond is, kan de Tuchtraad straf opleggen. Een straf kan variëren van een waarschuwing tot een berisping. Maar bijvoorbeeld ook het met naam en toenaam bekendmaken van de uitspraak. Ook kan de Tuchtraad het Verbond advies geven over het nemen van maatregelen tegen een verzekeraar. Zoals beëindiging van het lidmaatschap van het Verbond. De Tuchtraad kan geen schadevergoeding opleggen aan de verzekeraar.

Gaat de klacht over de naleving van de Gedragscode Verzekeraars, zoals een snelle en zorgvuldige schadeafhandeling? Dan kunnen verzekeringsklanten en andere belanghebbenden die niet terecht kunnen bij Kifid, wel zelf een klacht indienen bij de Tuchtraad.

Wilt u meer informatie? Raadpleeg het reglement van de Tuchtraad op tuchtraadverzekeraars.nl.

Herstelkosten­regeling
Zwitserleven stelt hoge eisen aan de kwaliteit van dienstverlening en producten. Persoonlijke aandacht, heldere communicatie, foutloos werken, snel handelen en alert reageren op nieuwe wet- en regelgeving hebben de hoogste prioriteit. Ondanks onze voortdurende kwaliteitszorg kan het voorkomen dat u als klant ontevreden bent.
Lees meer over de herstelkostenregeling en wat u moet doen om in aanmerking te komen voor een vergoeding van de herstelkosten.