Maartje van Zuijlen - Living Stories

Vertrouwen in de toekomst

Het Zwitserleven gevoel van Maartje van Zuijlen? 'Ondernemen met producten met een verhaal waar ik in geloof.' Lees hier meer over het Zwitserleven gevoel van Maartje.

Na jarenlang werkzaam te zijn geweest in de retail, merkte Maartje dat ze massamoe was geworden. 'Ik miste de verhalen achter de producten. Voor mijn werk reisde ik over de hele wereld heen. Ik heb veel fabrieken in Azië van de binnenkant gezien. Ik zag daar armoede en de massaproductie. Ik miste de bezieling en de verhalen achter het product.'

'Op mijn werk gaf ik een presentatie over mijn toekomstvisie op retail. Ik kwam er eigenlijk achter dat ik niet achter het klassieke idee van veel verkopen stond. Ik geloof dat je beter een aantal goede producten met een verhaal kunt verkopen dan massa.

Minder zelf bezitten

Daarnaast denk ik dat we ook telkens meer diensten gaan verkopen en zelf minder bezitten. Denk aan diensten als mooi aangeklede tafels voor feestjes. Mijn ideeën pasten wel in het concept van het merk waar ik werkte, maar ik besefte dat het nog heel lang zou duren voor dit idee gerealiseerd zou worden. Een retailer moet winstdoelstellingen halen en producten verkopen. Dus besloot ik het zelf te doen en Living Stories op te richten.'

Producten met verhalen

'Ik zoek nu naar producten met echte verhalen. Producten die niet massaal geproduceerd worden. Zo verkoop ik bijvoorbeeld kaarsen van de Haagse kaarsenmakerij van Bert Boerman. De producten worden ambachtelijk gemaakt. Daarnaast wordt de productie gedaan door mensen die normaliter een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dit product leert ze een vak om trots op te zijn. 

Een ander voorbeeld van een product met een verhaal is de collectie servies van Esther van Groeningen die ik verkoop. Zij maakt servies met restklei. De kleuren van dit servies worden daardoor heel aards en puur. En altijd uniek. Zo sta ik achter alle producten die ik verkoop. Ik denk dat duurzaamheid daar begint. Je bewust te zijn van wat je koopt en wat erachter zit. '

'Pionieren met een nieuw bedrijf is natuurlijk altijd spannend, daar moet je vertrouwen in de toekomst voor hebben. Vertrouwen dat het financieel goedkomt. Maar ondernemen vraagt ook om realisme. Ik heb mezelf een tijdslimiet gegeven om iets op te bouwen. Als dat niet lukt kan ik altijd nog wat interim-management klussen doen. 

"Pionieren betekent vertrouwen hebben in jezelf en dat het financieel goedkomt."

- Maartje van Zuijlen

Daarnaast heb ik diverse potjes en investeer ik ook her en der. Zo bouwen we langzaam aan onze toekomstdroom. Samen met mijn man die in de circulaire bouw zit, hopen we een klein CO2-neutraal huis te bouwen. Helemaal zelfvoorzienend. Met wat Tiny Houses erbij die je dan kunt verhuren. Dat is mijn ultieme droom. Daar zijn we nu hard voor aan het werk.'

Later begint nu

Later begint nu

Inzicht in je verwachte huishoudboekje geeft je een besef van wat je nodig hebt in de toekomst. Het is handig te weten wat je denkt uit te geven. Het geeft mij een onbezorgd gevoel om daar nu alvast op in te spelen, zegt Jeroen Henkelman.

Gezamenlijke focus op duurzaamheid geeft energie

Gezamenlijke focus op duurzaamheid geeft energie

Duurzaamheid en verantwoord ondernemen is geïntegreerd in het hele beleid van Greenchoice. Het Zwitserleven Gevoel van Greenchoice? Geen zorgen voor later.