Mijn jongste zoon vroeg me wat de koers van Boeing BA$374,12-0,54% deed. Vreemd want hij is niet zo met beleggen bezig. Maar de Boeing-zaak springt natuurlijk wel in het oog. Sinds begin maart is er $28 mrd van Boeings beurswaarde afgegaan. Hij vroeg me of hij deze aandelen moest kopen. Dat is een goed teken. Contrair denken is een goede basishouding en vooral in de beleggingswereld.
De twee vliegtuigrampen zijn met 346 doden dramatisch, maar als belegger moet je die emoties scheiden. Het aandeel Boeing zou weleens last kunnen hebben van portefeuille-opschoning dit kwartaal. Eerder zagen we dat bij het boekhoudschandaal van Ahold en de Macondo-olieramp van BP en het dieselschandaal van Volkswagen.
Deze aandelen waren dusdanig besmeurd dat professionele beleggers ze niet meer in de portefeuille wilden hebben. Immers als klanten met de kwartaalrapportage deze aandelen in de portefeuille zien, moet er veel worden uitgelegd. Dus verkopen de portefeuillemanagers deze aandelen waardoor de koers overdreven negatief kan reageren.
In de drie bovenstaande gevallen lieten de koersen een flinke correctie zien. Als u op de laatste dag van het rampkwartaal had gekocht en precies een kwartaal later weer had verkocht, had u superrendementen gemaakt. Bij Ahold 79%, bij VW 26% en bij BP 21%.
Gaat dat bij Boeing ook op? Nee. Ondanks de koersdaling doet Boeing het dit jaar nog altijd 4% beter dan de S&P500. Ook de mening van analisten is nauwelijks veranderd. Van de 29 analisten die het bedrijf volgen hanteren slechts twee een verkoopadvies. Deze verkoopadviezen kwamen na de ramp en komen opvallend genoeg beide van de weinige Duitse analisten die dit bedrijf volgen.
De winstverwachtingen zijn niet gedaald. De kosten die met deze ramp gemoeid zijn worden gezien als eenmalig. Het ramen van deze kosten is nattevingerwerk. Boeing moet compensatie geven voor de vliegtuigen die nu aan de grond worden gehouden. Grofweg kost dat ongeveer een half miljard per kwartaal. Er staan maar liefst 371 exemplaren van het 737 Max vliegtuig aan de grond. Dat betekent een flinke vraag naar huurvliegtuigen waardoor de huurprijzen sterk zullen stijgen. Boeing kan de bestelde 737 Max vliegtuigen niet leveren, maar produceert gewoon door, waardoor de voorraadkosten zullen stijgen.
Als laatste zullen de nabestaanden van de ramp een fikse vergoeding krijgen. Maar in het licht van de $15 mrd vrije kasstroom die het bedrijf per jaar heeft, is het kleingeld.
Mister Market is duidelijk in zijn oordeel. Gewoon doorlopen mensen, er is hier niets te zien. Hoe dramatisch deze rampen ook waren, voor wat betreft het aandeel heeft Mister Market gelijk.
Corné van Zeijl
Corné van Zeijl is analist en strateeg bij ACTIAM. Daarnaast is hij een graag geziene beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media.