De parabolische koersstijging van Tesla heeft tot veel verbazing geleid. In een jaar tijd ging de beurswaarde van U$ 30 miljard naar U$ 140 miljard. De sceptici van het bedrijf zeggen dat de koers alleen maar is gestegen door short covering. Short covering betekent dat beleggers die het aandeel short zitten de aandelen terug moeten kopen omdat de koers hard is gestegen. Door deze vraag stijgt de koers verder en moeten nog meer speculanten kopen. En zo gaat de cirkel door, totdat iedere shorter zijn positie heeft ingedekt. Dat is een verklaring, maar zeker niet de enige. Een andere verklaring is dat het bedrijf eindelijk eens betere cijfers publiceerde dan beleggers verwachtten. Vroeger stond Tesla bekend dat het veel beloofde maar weinig leverde. Daarnaast lijkt de vraag naar elektrische auto’s zich goed te herstellen na het wegvallen van de Amerikaanse subsidies. Ook de angst voor een aandelen emissie is verdwenen. Nu de zaken er wat beter voorstaan lijkt een emissie niet meer nodig. Iedere andere CEO had al lang het zekere voor het onzekere genomen en aandelen uitgegeven om de financiële situatie veilig te stellen. Maar Elon Musk is niet iedere andere CEO. Daarnaast is de fantasie factor in het aandeel nog groter geworden. Iedereen rijdt straks in een elektrische auto en Tesla rijdt voorop. Een tweede fantasie factor is dat Tesla een data bedrijf is. Alle data van de rondrijdende Tesla’s zijn van Tesla. Van de term databedrijf worden beleggers enthousiast. Ik denk dat de concurrentie dat net zo goed kan, maar zij moeten dat nog bewijzen. De belangrijkste verklaring komt echter volgens mij van de verwachte vraag van indexfondsen. Tesla zit nog niet in de S&P500, maar als het de komende twee kwartalen winst maakt komen ze voor indexopname in aanmerking. De vraag is of S&P Tesla’s creatieve manier van boekhouden accepteert. Qua beurswaarde zouden ze dan net onder General Electric (nu plaats 58, ooit het grootste beursfonds ter wereld). Op de achterkant van een sigarendoos, kun je uitrekenen dat indexfondsen straks voor plm U$ 15 miljard aan Tesla aandelen moeten kopen. Dat is een veel betere verklaring voor het parabolische koerspatroon.
Daarmee blijft het moeilijk hoe je Tesla moet beoordelen. Je betaalt nu 70 maal het bedrijfsresultaat voor Tesla. Bij andere autofabrikanten ligt die ratio tussen de 2,2 en de 7,0. NB het gemiddelde tech bedrijf staat op 15 maal het bedrijfsresultaat. Dat geeft aan dat de fantasie factor wel erg hoog is. Wat het in ieder geval leert is dat beleggen niet altijd makkelijk is, maar als je toevallig in Tesla hebt belegd, wel leuker.
This article is published on 11 February 2020