Op naar een persoonlijker pensioen

Op naar een persoonlijker pensioen

ImageReadtime 4 minutes

‘Past mijn pensioen wel echt bij mij?’ Met de focus die de Wtp legt op de activatie van individuele deelnemers zal ook de vraag van de markt verschuiven. "One size fits all pensioenproducten zijn niet meer van deze tijd", vindt Edwin van den Oever, directeur Zwitserleven PPI. “Daarom zetten wij in op een persoonlijker pensioen. En voegen we nieuwe features toe aan het Zwitserleven Nu Pensioen (ZNP) van onze PPI en ook het Zwitserleven Exclusief Pensioen (ZEP).”

“Eigenlijk vallen er voor ons twee dingen samen”, licht Edwin toe, doelend op de integratie van WTW’s PPI in Zwitserleven PPI. “Beide PPI’s hadden specifieke productkenmerken. Bij het verbeteren van de onze propositie hebben we goed gekeken naar het beste wat deze producten te bieden hebben. Een combinatie van beide is nu samengevoegd tot een betere oplossing voor onze klanten. Daarnaast hebben we ook voorgesorteerd op Wtp en de ontwikkelingen in klantgedrag en klantwensen. Waarbij wij denken dat een persoonlijker pensioen op het gebied van beleggen, inleg en inzicht steeds belangrijker wordt.”

Persoonlijk inzicht, persoonlijke inleg en persoonlijk beleggen
Waarom juist deze drie zaken? Edwin: “Door te zorgen voor persoonlijk inzicht hopen we klanten nog meer te activeren om keuzes te maken. Keuzes die goed bij ze passen. Met persoonlijke inleg stimuleren we klanten na te denken over hoeveel ze kunnen en willen inleggen in hun persoonlijke pensioenpotje. En wat dat betekent, nu en voor de toekomst, Dus nu iets minder loon en straks iets meer pensioeninkomen; of andersom. En als derde het persoonlijk beleggen. We weten dat het voor de meeste deelnemers knap lastig is om echte beleggingskeuzes te maken. Daarom belandt circa 95% in de standaardoplossing. Dat vinden we zonde. Door meerdere standaardoplossingen te bieden zonder dat de klant een keuze hoeft te maken, maken we ook het beleggen slimmer en persoonlijker.”

Samen helpen we de klant
In de toekomst zal er dus steeds meer te kiezen zijn. ”Dit vraagt ook iets van de adviseur”, vindt Edwin. ”Het advies zal nog persoonlijker moeten zijn. Natuurlijk slaan wij graag de handen ineen. Dat doen we door producten aan te bieden met relevante mogelijkheden die te vormen zijn naar de persoonlijke situatie van een klant. Keuzebegeleiding is het sleutelwoord.

Vooruitblik
Om de adviseur hierbij te helpen ontwikkelen we begin volgend jaar een dashboard dat per klant inzicht biedt wat er in de regeling zit. En in welke mate er gebruik wordt gemaakt van de online tools die we bieden en de keuzemogelijkheden binnen de regeling. Zo hopen we samen te kunnen zorgen voor een optimale klantbediening. Want daar heeft iedereen baat bij: wij als verzekeraar, de adviseur, de werkgever. Maar zeker ook de deelnemer. Want daar draait het uiteindelijk om.”

De komende weken gaan we dieper in op de nieuwe features van Zwitserleven Exclusief Pensioen en Zwitserleven Nu Pensioen.  


This article is published on 02 September 2024

Misschien vindt u dit ook interessant: