Volg het slimme geld

Volg het slimme geld

01-11-2019

Tijdens presentaties vertel ik vaak dat de grootste vijand van een belegger waarschijnlijk hijzelf is. Keer op keer wijzen statistieken uit dat de meeste beleggers hoog kopen en laag verkopen. Dat is niet de manier om rijk te worden. Soms stelt iemand de vraag: 'Maar wie koopt er dan?' Dat is een goede vraag. Waar een (lage) koers is, is een koper en een verkoper. Die kopers zijn vaak het slimme geld.

Een mooi voorbeeld van dat laatste is Dik Wessels. Op het hoogtepunt van de internetbubbel verkocht hij zijn belang in internetaanbieder World Online. En in maart 2003, op het dieptepunt van de markt, haalde hij zijn beursgenoteerde bouwbedrijf VolkerWessels van de beurs. Dat bleek achteraf een briljant moment. Dit kunstje heeft hij nog een paar keer herhaald.

In 2007 verkocht Dik Wessels 42,5% van VolkerWessels aan private-equityfonds CVC. Dat waren geen gelukkige jaren. De beursgenoteerde concurrentie daalde in die periode 70% tot maar liefst 95% in koers. CVC was blij dat het in 2012 en 2013, midden in de recessie, het belang weer aan de familie Wessels terug kon verkopen. Het is niet bekend wat CVC erop verdiend of verloren heeft, maar ik denk dat het niet een van CVC's meest gelukkige beleggingen is geweest.

En in 2017 maakte VolkerWessels weer zijn rentree op de beurs. De familie Wessels haalde met de verkoop van een minderheidsbelang €575 mln op. Deze week kondigde de familie aan dit belang weer terug te kopen.

Alle keren heeft de familie Wessels laten zien dat ze een uitstekend gevoel voor de lange termijn heeft. Een belegger in de beursgenoteerde concurrentie heeft in deze periode niets verdiend. Op deze manier kom je in de Quote 500. Hebben ze iets oneerbaars gedaan? Nee, iedereen staat het vrij te kopen en te verkopen wanneer hij wil. De familie Wessels beoordeelt een situatie en kijkt of zij daarvan kan profiteren. En zo gaat het met al hun investeringen. Bovendien heeft de familie een langetermijnfocus. Het hoeft niet al volgend jaar een briljante deal te zijn. Over een jaar of drie is ook goed.

De aankoop geeft aan dat de familie Wessels de bodem in de bouwmarkt ziet en denkt dat de grootste strubbelingen met de Zeesluis in IJmuiden, een van de probleemdossiers van VolkerWessels, over zijn. Blijft nog wel over dat de stikstofcrisis het bouwbedrijf raakt.

Als u eveneens in de Quote 500 wilt komen, moet u ook de strategie van het slimme geld volgen. Kopen als niemand wil kopen en weer verkopen als de prijzen hoog zijn. En niet andersom, wat iedereen doet.

Corné van Zeijl

Corné van Zeijl

Corné van Zeijl is analist en strateeg bij ACTIAM. Daarnaast is hij een graag geziene beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media.