Het Verenigd Koninkrijk (VK) doet mee met de Europese verkiezingen. Dat wordt weer een prachtige gelegenheid voor boze Britse burgers om keihard tegen de EU te stemmen, zonder dat het consequenties heeft. Immers de Britten kiezen voor een parlement waar het VK uiteindelijk geen deel van gaat uit maken. Als er tenminste een Brexit komt, want ook dat scenario kun je niet uit sluiten, zoals eigenlijk ieder scenario niet uit te sluiten valt.
Dit hadden we drie jaar geleden toch niet gedacht. Ook ik had gedacht dat het anders zou lopen. Onder andere meende ik toen dat het VK al veel meer economische schade zou hebben opgelopen. Dat lijkt nog mee te vallen. Daar zijn een aantal verklaringen voor. Veel van de Brexit-effecten zijn pas op lange termijn zichtbaar. Zo hebben de 3500 mensen in de Honda-fabriek in Swindon plus alle mensen bij de toeleveranciers nog steeds een baan. Maar in 2021 gaat de fabriek toch echt dicht. Zelfs als de Brexit alsnog wordt afgeblazen.
Een andere reden is dat de internationale economie sinds 2016 flink is doorgegroeid. Maar de Britse economie is sinds het referendum wel 2,1% achtergebleven bij die van de eurozone. Dat is de economische groei van een heel jaar. Terwijl de Britse economie het in de jaren voor het referendum juist een stuk beter deed. Maar ondanks die aftrek van 2,1% blijft er toch een plus over en dus voelt het voor veel Britten niet als een drama.
Maar de belangrijkste verklaring voor de meevallende schade is dat de Engelse consument flink is gaan uitgeven. Die hogere uitgaven zijn vooral gefinancierd met hogere schulden. De Britse consument had gemiddeld een spaaroverschot van 3,5%. De afgelopen jaren is dat veranderd in een spaartekort. Dat is op korte termijn goed voor de economie, maar kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan. En misschien was er na het Brexitreferendum ook wel een klein beetje sprake van een hype rond de schade. Zoals we dat destijds ook met de millenniumbug hebben gezien. Maar de Bank of England laat zich niet leiden door hypes en die blijft gewoon bij zijn verwachting van een totale schade van £40 mrd per jaar.
Als er uiteindelijk een Brexit komt, met nadruk op als, weet niemand precies hoe die eruit gaat zien. Een flink deel van de economische schade is al aangericht. De autofabrieken gaan weg, de economische groei heeft een flinke underperformance laten zien. Maar veel Engelsen zien dat nog niet terug in het dagelijkse leven. Dus valt de Brexit best wel mee. Nog wel.