03-01-2020
Een paar maanden geleden bracht het bedrijf Peloton een commercial uit op YouTube. Een man gaf zijn vrouw een Peloton-spinningfiets (van $ 2000) voor kerst. De kritiek op social media was niet mis. Iedereen vond er wat van en de koers van het aandeel Peloton daalde met 10%. Oké, de reclame is misschien tenenkrommend, maar op YouTube is het reclamefilmpje waarschijnlijk juist vanwege deze storm van kritiek ruim negen miljoen keer bekeken. Doel bereikt, zou ik zeggen. Er zullen eerder meer dan minder Peloton-spinningfietsen verkocht zijn door de kritiek op dit filmpje.
Overigens is de koers van het aandeel nog niet hersteld, maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken dat het een overgehypte beursintroductie was, zoals zoveel beursintroducties.
Hallmark had ook een dergelijk voorval. De wenskaartenmaker adverteerde met een video voor een weddingplanner met een lesbisch stel als aanstaand bruidspaar. Daar kreeg Hallmark kritiek op en de advertentie werd terugtrokken. En daar was weer zo veel kritiek op dat het bedrijf de advertentie haastig terugplaatste.
In de beleggingswereld zagen we iets dergelijks met Ken Fisher, een beleggingspersoonlijkheid in de Verenigde Staten. Als u af en toe op een beleggingswebsite komt, zijn de Ken Fisher-reclames de eerste die aanslaan op uw cookies. Wellicht dat u daar de naam van kent.
Fisher maakte op een conferentie een seksistische grap. Een concurrent in de zaal maakte daar een video van en zette dat op Twitter. Hoewel Ken Fisher openlijk zijn excuses maakte, had de video het beoogde effect. Veel grote institutionele beleggers, zoals Goldman Sachs, Fidelity en diverse pensioenfondsen trokken hun geld terug uit Fisher Investments.
Toch staat het beheerd vermogen van Fisher Investments nu op een all time high. Waarom? Twee redenen. De eerste reden is simpel. De beurs is flink doorgestegen en daarmee het belegd vermogen. Daarnaast heeft Fisher Investments vooral particuliere klanten. En die trekken zich blijkbaar niet zoveel aan van Fishers foute grappen.
Deze voorbeelden geven aan dat bedrijven steeds vaker gemangeld worden in de maatschappelijke discussie. Iedereen vindt zijn perceptie van goed en fout veel beter dan die van zijn buurman. Respect voor de mening van een ander is ver te zoeken. En bedrijven gaan daar steeds meer last van krijgen. Je bent voor of tegen Trump, voor of tegen China, voor of tegen Zwarte Piet, etc. Dit gaat steeds meer een beleggingsfactor worden. Nu nog de vraag hoe je hier als belegger geld aan kan verdienen. Want Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral, zei Bertolt Brecht al.
Dit artikel is gepubliceerd op 03 januari 2020