De recente omzetwaarschuwing van Apple was achteraf gezien logisch (achteraf constateren is altijd makkelijk). Het technologiebedrijf zei op 1 november vorig jaar dat het geen verkoopcijfers van afzonderlijke producten meer publiceert, zoals het aantal verkochte iPhones. Op dat moment gaven diverse toeleveranciers van Apple al omzetwaarschuwingen. Dan kun je aan je water aanvoelen hoe laat het is.
De Apple-analisten stelden hun winstverwachtingen eind vorig jaar lichtjes bij. Van $13,40 naar $13,18 per aandeel. Maar nadat Apple deze week zelf met een omzetwaarschuwing was gekomen, waren de analisten pas echt overtuigd en gingen de winsttaxaties onderuit naar $12,00.
De verwachte omzetdaling voor de laatste drie maanden van vorig jaar houdt volgens Apple vooral verband met de Chinese markt, die goed is voor 20% van de totale verkopen. Apple waarschuwt voor een 8% lagere omzet. Dat betekent dat de Chinese verkopen 40% lager zijn. Dat is ongelofelijk veel.
Apple liet in zijn persbericht met de omzetwaarschuwing doorschemeren dat het handelsconflict met China het achterliggende probleem is. Daar zit wat in. Hierdoor zijn Chinese consumenten terughoudend geworden, wat terug te zien valt in de recentelijk gedaalde Chinese autoverkopen.
Is door het handelsconflict in China weerstand tegen iconische Amerikaanse producten ontstaan? Dat valt eigenlijk wel mee, blijkt uit een recentelijk gepubliceerd analistenonderzoek. Apple's waarschuwing kan ook een signaal zijn dat de Chinese consument niet meer bereid is 30% extra voor een nieuw model iPhone te betalen zonder dat hij er 30% meer functionaliteiten voor terug krijgt.
Het is in ieder geval een duidelijke boodschap voor de Amerikaanse president Donald Trump. Hij mag dan stellen dat handelsoorlogen eenvoudig te winnen zijn, maar ook makkelijke oorlogen zijn niet zonder oorlogsslachtoffers. Apple is daar een voorbeeld van.
Hoe nu verder? Het bedrijf wil minder afhankelijk worden van de verkoop van iPhones, nu nog goed voor twee derde van de totale omzet. Apple wil inzetten op aanvullende producten voor de iPhone, zoals streaming muziek en video en betaaldienst Apple Pay. Dan is het wel belangrijk dat er zoveel mogelijk iPhones verkocht worden. Hoe meer iPhones in omloop, hoe groter het Apple-ecosysteem. En als je daar eenmaal in zit, is het moeilijk overstappen. Dat klinkt als een goede langetermijnstrategie.
Als ik het Apple-voorbeeld zie, moet ik aan chipmachinefabrikant ASML denken. Ook daar hoor je veel waarschuwingen van bedrijven in dezelfde sector. ASML zegt dat het nog prima gaat. Op 23 januari komt het bedrijf met de kwartaalcijfers en dan zal blijken of dit achteraf ook een 'appletje-eitje' was. Ik hoop het niet.
Corné van Zeijl
Corné van Zeijl is analist en strateeg bij ACTIAM. Daarnaast is hij een graag geziene beurscommentator bij onder meer RTL Z en BNR en schrijft hij columns voor verschillende media.