Zwitserleven PPI: White label biedt oplossing voor ‘witte vlekken’
ImageOver Zwitserleven, Producten

Zwitserleven PPI: White label biedt oplossing voor ‘witte vlekken’

ImageLeestijd 5 minuten

Werkgevers en vakbonden hebben in het pensioenakkoord afgesproken om samen de zogenaamde ‘witte vlekken’ aan te pakken. Dit zijn honderdduizenden mensen in loondienst bij vooral jonge en kleine bedrijven die nu geen pensioen opbouwen. Stichting van de Arbeid publiceerde in juni een ‘Aanvalsplan’ met acties en maatregelen om deze witte vlekken terug te dringen. Een van de oplossingen is het ontwikkelen van een basis-pensioenregeling. Waarom lang nadenken over een basis-pensioenregeling als die al wordt aangeboden, oppert Arjen van Zanten, directeur Zwitserleven PPI.

Kleine werkgevers schrikken van hoge kosten

Het landelijk overlegorgaan van werkgevers en werknemers legt in het plan de vinger op de zere plek en stelt dat kleinere werkgevers geen pensioenregeling treffen voor hun personeel vanwege de veronderstelde administratieve rompslomp en de hoge advieskosten. Vooral deze kosten zijn voor een kleine onderneming relatief hoog ten opzichte van de premie-inleg. Tegelijkertijd wordt het belang van vroegtijdig starten met het opbouwen van pensioen niet altijd ingezien door de werkgever. Dat is verontrustend want de misgelopen pensioenopbouw kun je op latere leeftijd niet meer inhalen. Om dit probleem aan te pakken stelt de stichting voor om, behalve te werken aan pensioenbewustzijn, een basis-pensioenregeling voor kleine werkgevers te ontwikkelen waarbij ook de zorgplicht binnen de wettelijke mogelijkheden zoveel mogelijk wordt ondervangen. Echter: deze oplossing bestaat al: de Zwitserleven white label-pensioenregeling.

Vroeg beginnen met pensioenopbouw

Zwitserleven benadrukt al jaren het belang voor werknemers om tijdig te beginnen met het opbouwen van hun pensioen. Samen met de adviseur wil het daarom een bijdrage leveren om de witte vlekken te verkleinen. Als instrument daarvoor lanceerde het dit jaar een ‘white label-tool’ voor adviseurs, na een uitvoerige pilot-fase. Met deze tool kan de adviseur een basispensioen-regeling aanbieden via zijn eigen website en onder eigen merk. Met deze beschikbare premieregeling kan een kleine werkgever met maximaal tien werknemers tegen lage kosten, volledig online een goed pensioen regelen en het risico van overlijden en arbeidsongeschiktheid verzekeren.

Zelf regelen via de adviseur

Het voordeel voor de werkgever is evident: die kan zelf online een regeling afsluiten voor zijn personeel. Hij moet wel een kennis- en ervaringstoets doen om te bepalen of hij voldoende verstand heeft van de materie. Slaagt de werkgever niet voor de toets, dan kan hij advies inwinnen bij de adviseur. Dat kan tegen lage kosten omdat de tool zelf eenvoud en gemak biedt. Het voordeel voor de adviseur is dat hij via deze white label-oplossing een doelgroep kan bedienen die anders nooit bij hem zou aankloppen. Naast het geven van advies - zoals dat wordt verstaan onder de Wft en waar een kleine ondernemer niet voor kan of wil betalen – kan hij nog tal van andere diensten aanbieden die niet per se als adviseren zijn te kwalificeren. Maar waarmee hij wel de klant van dienst kan zijn. Nu en in de toekomst.

Samen witte vlekken verkleinen

Zwitserleven biedt deze basis-pensioenregeling momenteel al aan via tien onafhankelijke advieskantoren. Alle met Zwitserleven samenwerkende pensioenkantoren kunnen zich hierbij aansluiten. Zo hopen we met elkaar de witte vlekken te verkleinen en ook medewerkers van kleinere werkgevers in staat te stellen om een goed pensioen op te bouwen.

Door: Arjen van Zanten, directeur Zwitserleven PPI.


Dit artikel is gepubliceerd op 16 juli 2020

Misschien vindt u dit ook interessant:

Zwitserleven en Athora Netherlands nieuwe partner Koninklijk Concertgebouworkest

Zwitserleven is per 1 januari 2024 partner geworden van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Leestijd 2 minuten

Jaarcijfers Athora Netherlands 2023

Athora Netherlands, het moederbedrijf van Zwitserleven, heeft haar financiële resultaten over 2023 gepubliceerd.

Leestijd 2 minuten

Het Zwitserleven gevoel. Een gevoel dat we delen

Het Zwitserleven gevoel wordt groter, als je het deelt met je dierbaren. Met die gedachte willen wij werknemers inspireren om na te denken over hun pensioen.

Leestijd 2 minuten

Lancering van het nieuwe Zwitserleven gevoel.

In de merkcampagne ‘Een gevoel dat we delen’ staan niet alleen pensioengenieters centraal. Ook de personen die meegenieten van het Zwitserleven gevoel.

Leestijd 4 minuten

Hoe tevreden zijn werkgevers over Zwitserleven?

Hoe tevreden zijn onze klanten? We delen graag de resultaten van ons klanttevredenheidsonderzoek met u.

Leestijd 2 minuten

Zwitserleven zet met nieuw management volgende stap richting pensioenspecialist.

Athora Netherlands verwelkomt Jan Willem Hoitsma en Geneviève Ho Sam Sooi binnen het managementteam van de commerciële tak, het MT Commerce.

Leestijd 2 minuten