Overgangsregeling bestaande DB-regelingen.
ImagePensioenakkoord, Producten

Overgangsregeling bestaande DB-regelingen.

ImageLeestijd 2 minuten

Tot 1 januari 2026 de tijd om keuze over DB-regeling te maken

Verwacht wordt dat de nieuwe pensioenwetgeving per 1 januari 2022 in zal gaan. In het nieuwe stelsel mogen bestaande Defined Benefit-regelingen (middelloon- en eindloonregelingen) niet worden voortgezet. Afgelopen dinsdag 9 december heeft Minister Koolmees tijdens de Kamervragen meer duidelijkheid gegeven over de deadline hierbij. Hij heeft volmondig bevestigd dat met het overgangsrecht het de bedoeling is dat werkgevers en werknemers tot uiterlijk 1 januari 2026 de tijd krijgen om een keuze te maken tussen voortzetting in de vorm van een progressieve premiestaffel dan wel de overstap naar een leeftijdsonafhankelijke premie. Ook bij rechtstreeks verzekerde uitkeringsovereenkomsten.

Dit betekent dat werkgevers tot uiterlijk 31 december 2025 de tijd hebben om DB-regelingen om te zetten naar een passende oplossing in het nieuwe stelsel. En dat deze regelingen in de huidige vorm nog door kunnen blijven lopen tot 1 januari 2026. Bestaande uitvoeringsovereenkomsten kunnen dan ook nog worden verlengd tot uiterlijk 1 januari 2026. Als de wet ingaat op 1 januari 2022, dan mogen er vanaf die datum geen nieuwe middelloon- en eindloonregelingen worden gestart.

Waarschijnlijk worden vrijdag 18 december de concepten wetsvoorstellen en de bijbehorende Memorie van toelichting in de vorm van consultatiedocumenten van het nieuwe pensioenstelsel gepubliceerd. Vanaf die dag kunnen marktpartijen feedback geven op de consultatiestukken. Deze feedback wordt vervolgens meegenomen in het verdere wetgevingstraject. Het is de bedoeling dat de consultatieteksten meer helderheid geven over hoe het nieuwe stelsel er in detail uit gaat zien. En hoe de overgang van het oude naar het nieuwe stelsel gaat lopen.


Dit artikel is gepubliceerd op 15 december 2020

Misschien vindt u dit ook interessant:

Het werkgeversportaal is verbeterd

Het werkgeversportaal biedt uw klanten nu nog meer overzicht en gebruiksgemak.

Leestijd 2 minuten

Geen papieren facturen meer

Per 1 januari 2025 stoppen we met het versturen van papieren facturen. Voortaan ontvangt u een e-mail als er facturen klaarstaan in MijnZwitserleven.

Leestijd 2 minuten

Het jaar is bijna voorbij: denkt u aan het verlengen van de uitvoerings­overeenkomst?

Als werkgevers niet op tijd verlengen, lopen ze de kans dat de risico­dekkingen voor overlijden en arbeids­ongeschiktheid vervallen. Voor twijfelaars is er de precontractuele dekking.

Leestijd 2 minuten

UBO-uittreksel vereist bij verplicht klantonderzoek

Sinds 1 augustus is voor het verplichte klantonderzoek een ge­waarmerkt uittreksel uit het UBO-register vereist bij een klantonderzoek.

Leestijd 1 minuten

Op naar een persoonlijker pensioen

Interview met Edwin van den Oever, directeur Zwitserleven PPI, over hoe Zwitserleven inspeelt op de veranderende vraag van de markt.

Leestijd 4 minuten

Op naar een persoonlijker pensioen

Interview met Edwin van den Oever, directeur Zwitserleven PPI, over hoe Zwitserleven inspeelt op de veranderende vraag van de markt.

Leestijd 4 minuten